Tim Van Damme Inspired by Tim Vand Damme

Penafian

Salam pembuka bicara.Tujuan blog ini dibuat adalah untuk mengumpul artikel yang bagi aku sangat rare , takde juai punye.Bukan bertujuan untuk dijadikan artikel hak milik aku,dan di publish atas nama aku.Semuanya hanya untuk rujukan aku masa hadapan.Andai kata anda terjumpa artikel anda disini,dan mahukan kredit atau nama,sila berbuat demikian kepada aku . Aku hanya insan hina .

Galeri

Blog

Baush&Lomb dan Loxottica Group

Panduan ini berdasarkan pemerhatian,pengalaman serta ilmu Abang Chik yang cetek ini tentang Ray-ban Aviator dan Caravan models yang dihasilkan oleh dua syarikat terbesar sunglasses iaitu bausch & Lomb (USA) dan Luxottica (Italy). Walaupun semua model yang dihasilkan oleh Luxottica mempunyai markings yang tersendiri, tetapi ia tidak bermakna model Ray-ban keluaran B&L tidak dapat dijumpai di pasaran walaupun penghasilan sudah tidak dieluarkan lagi.

Sedikit sejarah ringkas tentang Ray-Ban B&L sunglasses, penghasilanya bermula pada tahun 1937 oleh Bausch & Lomb. Ianya hanya digunakan oleh tentera Udara Amerika Syarikat (U.S.A.F) sahaja. Tetapi pada tahun 1999,Bauch & Lomb telah muflis dan diambil alih oleh syarikat kaca mata gergasi Italy, Luxottica Group. Sekarang B&L lebih menumpukan terhadap pengeluaran alat-alat optometrist sahaja seperti contact lens. Sejak pengambil alihan B&L oleh Luxottica, mereka telah mengubah beberapa ciri marking sebelum ini. Dibawah adalah beberapa perubahan yang telah dilakukan ( berdasarkan pemerhatian Abang Chik untu 2 jenis Ray-ban yang dinyatakan diatas) :-

- BL ditukarkan kepada RB
- RB transparent pada sebelah kiri lens, tetapi untuk BL kedua-dua lens transparent BL.
- Mark "B&L RAY-BAN U.S.A." telah ditukar kepada"B&L RAY-BAN ITALY" pada bridge.


Vintage B&L Ray-Ban U.S.A. (Dikeluarkan sebelum 1999)
Adalah jenis yang sangat tinggi nilainya kerana sudah tidak di keluarkan lagi sekarang, dihasilkan beberapa dekad yang lalu oleh Bausch & Lomb U.S.A. Pada lens kanan terdapat Ray-ban logo warna emas dan putih (bergantung pada model). Kedua-dua belah lens mempunyai transparent BL hampir pada hinges. Juga mempunya BL logo pada nose pads dan "B&L Ray-Ban U.S.A." pada bridge.

New Ray-Ban By Luxottica Group, Italy. (Dikeluarkan selepas tahun 1999)
Ray-ban baru keluaran Luxottica Group, Italy. RB logo terdapat pada lens kiri hampir dengan hinge. Juga mempunya RB logo pada nose pads dan "B&L RAY-BAN ITALY" mark pada bridge.




Iklan B&L sunglasses pada tahun 1946



English Edition

Yang rare Design by Insight © 2009